Return to site

Slik revolusjonerte e-post Adresseavisens kundeservice

Da kundesenteret i Adresseavisen begynte å sanke kundenes e-postadresser for 17 år siden, ble det starten på en helt ny forretningsmodell for mediehuset.

- På den tiden koster det rundt 50 kroner hver gang de som jobbet på kundeservice tok en telefonsamtale. Det ble mye penger når abonnenter ringte inn hver uke for å omadressere avisa, forteller byråleder i Adresseavisen Marketing Studio, Anders Berggren.

I 2001 jobbet han som leder for kundesenteret i mediehuset, som da sto foran store utfordringer i å effektivisere kontakten med avisens abonnenter

E-post var ikke nytt i 2001, men var på den tiden ikke fullt utnyttet som et ledd i markedsføring og kundekontakt. Kundesenteret merket presset med alle som ville ringe inn å melde flytting av avis når de skulle på ferie eller på hytta, og selv om Adresseavisen hadde en selvbetjent løsning på nett for nettopp dette, var det få som benyttet seg av det.

- Vi hadde en god løsning som fungerte, og kundene kunne selv gjøre dette på kun et minutt. Men vi var ikke gode nok til å kommunisere dette ut, og derfor ble det enklere å bare ringe oss, forteller Berggren.

Anders Berggren, byråleder i Adresseavisen Marketing Studio.

Umiddelbar effekt

Med en tom database startet jakten på kundenes e-postadresse, og etter et halvt år med telefonsamtaler hadde konsulentene samlet inn over 40 000 adresser til eksisterende abonnenter. Da påsken var i sikte, gjorde de sitt første forsøk på å sende ut informasjon om adresseendring på e-post.

- Da var det ikke like mange gode hjelpemiddel som det er i dag, så e-postene måtte «hardkodes» før vi kunne sende de ut. Men det ga umiddelbar effekt. Vi fikk en flere tusen prosent økning i bruk av selvbetjeningsløsningen, og vi så at antall telefoner gikk betraktelig ned etter at vi klarte å kommunisere godt gjennom e-post, forteller Berggren.

- Vi fikk en flere tusen prosent økning i bruk av selvbetjeningsløsningen

Selv om e-post slett ikke er noe nytt, betyr det ikke at det er et verktøy som er avleggs når det kommer til markedsføring. E-post kan være den rimeligste formen for markedsføring du kan gjøre for din bedrift, og i tillegg den med høyest Return of Investment (ROI).

- Det er enkelt å komme i gang med e-postmarkedsføring fordi det finnes så mange gode systemer, som MailChimp. Utfordringen er at det er mange feller å gå i, som for eksempel å vite hva som er lov eller ikke. Trår man feil der kan det få svært store konsekvenser, forteller Berggren.

Investering for å lykkes

Det er en av grunnene til at Adresseavisen Marketing Studio og Adresseavisen Brand Studio inviterer til kurs i e-postmarkedsføring i Trondheim, 5. desember.
 

Ved å delta på kurset få man de beste forutsetninger til å kunne starte opp eller videreføre din bedrifts strategi på e-post, og man får kunnskapen og verktøyene man trenger for å lykkes. Uansett om din bedrift retter seg mot store eller små kunder, vil man etter å ha deltatt på kurset gjort en god investering i å videre utnytte det potensialet som finnes.

- Dette kurset passer både for de som ikke ennå har startet med markedsføring på e-post, og de som føler de ikke har utnyttet muligheten godt nok. I løpet av disse fire timene er man i stand til å kunne gå i gang, og kurset har mye fokus på både innhenting av e-post, strategi, innholdet i e-postene og ikke minst lovverket og endringene som nå kommer med GDPR, forteller Berggren.

Vil du lære med om hvordu du kan lykkes med e-postmarkedsføring i din bedrift? Da bør du melde deg på kurset "Hvordan lykkes med e-postmarkedsføring", som avholdes 5. desember i Adresseavisens lokaler i Trondheim. Her kan du lese mer om kurset!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly