Return to site

Slik kan du inspirere den perfekte jobb-kandidaten

Tenk deg følgende scenario: Du har en ledig stilling i bedriften og søknadene flommer inn. Men de er alle ganske like. Så kommer det en simpelthen fantastisk søknad fra noen som forteller at de ikke en gang lette etter ny jobb, men som ble så inspirert av en historie om din bedrift at de bare MÅTTE søke!

· Blogg,Markedsføring,Jobb

Å finne noen som både er kvalifisert, og som samtidig søker med hjerte og sjel - det kan fort være gull verdt for din bedrift. Jakten på kandidater foregår på mange måter: Det kan være stillingsannonser på finn.no eller i avis, det kan være via et rekrutteringsbyrå eller gjennom personlige bekjentskaper. Ekspertene regner for øvrig med at mer og mer av rekrutteringen skjer via nye kanaler og ikke minst sosiale medier som Facebook og LinkedIn.

Men det går uansett ikke av seg selv å finne flinke kandidater. Så hvordan lokke frem super-talentene som ikke en gang har tenkt å bytte jobb? I Adresseavisen Brand Studio så tror vi at gode historier om din bedrift kan være avgjørende for en god rekrutteringsprosess. Her er noen tips til hvordan DU kan lykkes med talentjakten:

1. Du må skille deg ut!

For hvorfor skal folk jobbe hos deg? Du bør tilby en verdi utover det å bare heve lønn. Gjennom 2016 har vi hatt flere kunder, som direkte eller i samarbeid med et rekrutteringsbyrå, har tatt i bruk innholdsmarkedsføring hos oss. Da jobber vi sammen med den aktuelle bedriften i en kreativ prosess, slik at innholdet kan engasjere leserne i ønsket målgruppe. Og du må klare å skille deg ut, for å vises i den enorme jungelen av budskap i dagens samfunn. Er historien spennende, engasjerende eller interessant nok, så kan innholdet om bedriften i seg selv gjøre at noen får lyst til å søke nye utfordringer. Vi prøver å finne historien som skiller seg fra andre og gjør at din bedrift stikker frem, som for eksempel denne artikkelen om Åfjord Sparebank, der målet var å rekruttere en ny banksjef for det som faktisk er mer enn bare en bank.

2. Bruk bedriftens historie

Mange bedrifter har en historie som går flere titall eller hundretall år tilbake i tid. Det at den har utviklet seg så lenge, betyr at bedriften har noe helt spesielt. Og det er det kjempeviktig å få frem. Også yngre arbeidstakere vil legge vekt på om en bedrift har noen unike egenskaper. Vi setter da oss ned og finner den riktige historien, som vi deretter utvikler. For oss i Adresseavisen er det en ekstra fordel at vi har tilgang til arkivet vårt der det kan finnes gamle annonser, bilder eller omtaler av akkurat din bedrift. Ofte sitter bedriften selv på slikt materiale, som Kremmerhuset gjorde i denne artikkelen, som nettopp fungerte slik at den inspirerte kandidater på en bra måte. Andre bedrifter har kanskje en kortere, men annerledes historie? Uansett; en god historie er det alltid mulig å finne!

"Alle bedrifter har mennesker med en fantastisk historie"

3. Vis frem unike personer i bedriften

Mange bedrifter har rett og slett noen «stjerner» blant de som allerede jobber der. Hva med å la deres historier komme frem? Alle bedrifter har noen med en så unik historie, at den i seg selv kan virke inspirerende og engasjerende for andre. Hva med Marius i Mint renhold, for eksempel? Da Mint skulle rekruttere nye medarbeidere, så ble innholdet vinklet på ham, fordi han er den eneste i sitt slag, trolig i hele Norge. Historien om ham og Mint renhold, gjorde at mange ble inspirert til å jobbe der.

4. Utnytt bedriftens strategi

Dette kan høres litt kjedelig ut, men i Trondheim er det nå en rekke gründerbedrifter og teknologiselskaper som slår seg frem på et høyt nasjonalt og internasjonalt nivå. Både blant disse og blant andre bedrifter fins det materiale som ligger godt gjemt i powerpointer eller obskure nettsider om strategi, som kan hentes frem og få nytt liv. Fedem Technology i Trondheim har bare rundt 20 ansatte, men var ikke redd for å si at de skal bli verdensledende innen sitt område. En bedrift som tør å si at man satser, har selvsagt en god sjanse for å bli lagt merke til av ambisiøse kandidater.

"Noen ganger kan nyhetens interesse skape engasjementet"

5. Få frem noe som har betydning for folk

Det er ikke alltid slik at folk flest vet hva din bedrift holder på med. Noen ganger kan en nyhetens interesse om dine produkter skape engasjementet vi er ute etter. Nevnte Fedem Technology har produkter som er brukt i Mars-raketter og superbiler. Nordic Semiconductor er blant verdens beste på trådløs teknologi, noe alle mennesker bruker bare mer og mer i hverdagen, men kanskje ikke vet så mye om. Da kan det være interessant innhold for ganske mange.

6. Deling i sosiale medier

Facebook og andre sosiale kanaler er vel og bra. Men du når ikke ut til spesielt mange uten en god ide. 40 ansatte hos Aibel på Stjørdal kom til oss da bedriften deres ble lagt ned, fordi de ville markedsføre seg selv. Da foreslo vi en kampanje med utgangspunkt i de 40 menneskene og deres kompetanse. Deres unike historie gikk igjen i tekst, annonser og sosiale medier. Saken ble så mye lest, omtalt og delt i sosiale medier, at redaksjonelle medier som TV2, NRK Trøndelag og Stjørdalens Blad omtalte saken. Kommersielt innhold som folk deler fordi de synes det er bra, ja; det er mye verdt og det er meget kostnadseffektivt. Det er mye snakk om søkemotoroptimalisering (SEO) av innhold innen digital markedsføring. Vi mener sosiale medier-optimalisering er ekstremt viktig det også.

"Historien om bedriften din vil kunne leve videre og inspirere nye mennesker hver eneste dag!"

7. Det fins flere muligheter enn noen gang!

Å drive markedsføring i 2017 innebærer flere valg og muligheter enn noen gang. Hos oss er utgangspunktet at vi skal gi kundene gode råd om bruk av alle kanaler, og ikke bare Adresseavisen sine. For det er helt klart at engasjerende innhold fungerer godt i sosiale kanaler, samtidig som ulike målgrupper tilsier at man må tenke litt mer nyansert. Sosiale media er oftere og oftere et krydder, eller til og med hovedretten, i markedsførings-menyen din. Er innholdet godt skrevet og publisert på en solid teknisk plattform, så kan innholdet om din bedrift i tillegg også lykkes inn mot søkemotorene. Historien om bedriften din vil derfor kunne leve videre i lang tid og inspirere nye mennesker hver eneste dag.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly