Return to site

Slik blir dine ansatte fantastiske ambassadører for bedriften

"Ingen av våre ansatte deler innhold om bedriften", eller "hva skal egentlig til for at ansatte deler noe som helst om arbeidsplassen sin på Facebook!". Hørt dette før? Sannsynligvis. Det er mulig å gjøre noe med det, men da må man gå i seg selv først. Så, hva kan din bedrift gjøre for at medarbeiderne blir dens beste ambassadører?

Her er vi inne ved kjernen av content marketing: Innhold i egne kanaler mot riktig publikum, er det som skaper verdi om man bruker innhold som markedsføring. Forlengelsen av egne kanaler er selvsagt de ansattes plattformer: Blogger, Facebook, Twitter, Linkedin, Snapchat, epost, ja, mulighetene er utallige. Men som mange merker, er det vanskelig å få ansatte til å spre det glade budskap, med unntak av helt ekstreme positive ting, som utmerkelser, skryt i aviser eller lignende. La oss steg for steg gå gjennom hva du kan gjøre.

1. Forankring av visjon og verdier: Vær sikker på at bedriftens visjon eller verdier er godt forankret hos alle medarbeidere. Vanligvis er det slik at man får litt ulike svar, om man spør om bedriftens visjon. Slik bør det ikke være. Dette må rett og slett gjentas og repeteres så ofte, at det sitter spikret i hodet på alle - ikke bare direktøren.

2. La medarbeiderne få lov til å være aktive i media: Ha retningslinjer, men la det også være takhøyde for medarbeiderne. Er de ansatte redde for represalier er det naturlig nok vanskelig å få dem til å "bjuda på".

3. Ha retningslinjer for hva som bør sies og deles: I korthet handler det om at man bør følge bedriftens visjon, verdier og eventuelle konkrete strategier, når det er innhold som handler om arbeidsgiveren. Her er det noen gråsoner i forhold til ytringsfrihet og arbeidstakerens private meninger, men som regel vil helt normal folke- og nettskikk koblet med bedriftens retningslinjer, fungere godt.

4. Lag godt innhold! Jo mer og bedre innhold bedriften lager om seg selv, jo lettere er det å få medarbeiderne (og andre) til å dele det. Om det er morsomme videoer, inspirerende portretter, gode infografikker eller intervjuer i en podcast er ikke det viktigste; bare det er godt, interessant og helst relevant i forhold til det bedriften ønsker å kommunisere.

5. Gjør det lett å dele: Hva med å tipse på intranett eller internt nyhetsbrev en gang i uka, om hva som er produsert og som kan deles eller siteres? Kanskje er det laget en video eller en bra post på Linkedin, som man anbefaler til de ansatte. Det er jo vanskelig for alle å vite alt om hva som skjer i en bedrift, så hjelp dem litt på vei!

6. La ansatte bidra! Slipp gjerne løs medarbeidere i andre kanaler. Intervjuer, reportasjer, ekspertpaneler, events, ja; nær sagt hva som helst. Ha en lav terskel for at flinke medarbeidere vises i nærmiljøet eller på andre arenaer. Det øker sjansen for at både de selv, kolleger og andre deler og siterer på en positiv måte.

7. Lag en konkurranse: Hva med en intern kåring av den som får mest likes, kommentarer eller delinger på en Facebook-post om samme tema? Gjør det lit uhøytidelig, men samtidig ordentlig, så kanske man kan appellere til medarbeiderne konkurranseinstinkt!

Lykke til!

Av Atle Bersvendsen, innholdssjef Adresseavisen Brand Studio

Nysgjerrig på content marketing? Vi kan hjelpe deg med både råd, kurs og innholdsproduksjon! Send oss en epost på partnerinnhold@adresseavisen.no, og vi tar kontakt!

 

Les også: Her er våre tjenester!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly