Return to site

Native advertising vil ta en større del av annonsemarkedet

Tradisjonelle bannerannonser får sterkere konkurranse fra annonsetyper som er en mer integrert del av nettstedene folk bruker.

I mangel av en perfekt oversettelse, så brukes begrepet native advertising også i Norge. I realiteten handler det om annonser som er integrert og ligner mer på innholdet ellers på det aktuelle nettstedet. For redaksjonelle nettsteder, som adressa.no, så vil det bety annonser av denne typen:

Native, eller integrert annonsering, har eksistert i mange år, men har tatt skikkelig av de siste årene, fordi tradisjonelle bannerannonser oftere er blitt forbundet med støy og irrelevant uro på det nettstedet man besøker. Å lage annonser som glir bedre inn i leseropplevelsen, er derfor sett på som en god løsning for brukerne. Som regel ligger både annonser og innholdet av denne typen inne i den enkelte publikasjonens publiseringssystem. Native-annonsering er også en del av den såkalte content marketing-bølgen, som har slått inn i en rekke bedrifter de siste to-tre årene.

Markedet for native advertising i Norge, er ikke lett å anslå, da dette ennå ikke er gjenstand for komplette oversikter, slik som avis, radio og tv er. Men undertegnede tror at markedet forlengst har passert 100 millioner kroner, når man kjenner litt til hvilke inntekter de ulike norske mediehusene har på dette nå i 2017. Og veksten antas å fortsette, både i form av nye kunder og en vridning av eksisterende digital annonsering, over til denne nye typen annonser. Flere undersøkelser - både generelt og internt i Adresseavisen - viser at høye klikkrater og lang lesetid hos brukeren, er to kriterier som gjør at for native advertising skiller seg fra andre annonsetyper. Dette vil helt opplagt skyve annonsører over på integrerte formater. Med stadig flere programmatiske løsninger, er også distribusjonen i ferd med å bli både effektiv og målrettet. Denne historiske artikkelen for Rema 1000 og Hitramat, for eksempel, hadde over tre minutter lesetid:

Vi er nok bare i startgropen for native advertising. Adresseavisen Brand Studio ser en sterk vekst i interessen for native-produktet, og denne annonseformen vil ta en stadig større del av kundenes budsjetter, tror vi. Ser man utenlands etter trender, så er nettopp utviklingen innen native advertising noe av det mest åpenbare. Ifølge Business Insider, så vil native advertising utgjøre hele 74 prosent av all digital displayannonsering innen 2021. Dette er en kraftig vekst fra 56 prosent i 2016. Mye av utviklingen tilskrives sosiale kanaler som Twitter og Facebook, der annonser er en helt naturlig del av innholdet ellers. I Norge er det forøvrig sterke krav både i mediehusene selv og fra forbrukermyndigheter, til tydelig merking av annonser. Kommersielt innhold skal skille seg fra redaksjonelt innhold, slik at ikke leserne blir lurt. Dette er vi enige i, samtidig som at det er avgjørende å ta vare på brukeropplevelsen, og ikke minst relevansen i annonsørinnholdet. For vår del er det også viktig at kommersielt innhold er like godt laget og presentert, som redaksjonelt innhold.

I Adresseavisen ser vi som sagt en sterk utvikling i native advertising. Fra å være så godt som fraværende for noen få år siden hos oss, så vil nok såkalte native-annonser utgjøre oppimot ti prosent av inntektene på digitale display-annonser i år. Vi har også inntekter i papiravis, samt noen andre kanaler, på det som kan kalles native eller integrert annonsering. Innholdet bak disse annonsene produseres i stor grad av oss selv, men det er også muligheter for innhold laget av eksterne eller plassert på eksterne kanaler. Vår plattformer adressa.no og trd.by er likevel solide og tillitvekkende publiseringsløsninger, der innholdet er søkbart og delbart over lang tid. Vi som produserer innhold har forøvrig lang utdannelse og erfaring fra redaksjonelle miljøer. Det mener vi er med på å tilføre produktene våre en ekstra kvalitet.

Nysgjerrig på hva vi kan levere? Send oss en epost på partnerinnhold@adresseavisen.no, og få en avtale.

Innholdsjef og leder Brand Studio, Atle Bersvendsen

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly