Return to site

Men er ikke stillingsannonsen død, da?

· Markedsføring,Digital,Blogg

Det er et spørsmål undertegnede ofte får. Den digitale transformasjonen har endret mye innen markedsføring av ledige stillinger de siste årene, men konklusjonen er likevel ikke så enkel. Hvis du benytter et rekrutteringsbyrå, eller setter deg godt inn i LinkedIn, har du tilgang på et stort antall potensielle kandidater gjennom søk. Gjennom målrettede annonseprodukter i LinkedIn kan du identifisere og kontakte potensielle kandidater direkte med utgangspunkt i eksempelvis stillingstittel og geografisk nedslagsfelt. Jeg har selv benyttet produktet på vegne av kunder, og det er spennende å få ut en liste på 140 navn med potensiell kandidater - i det riktige nedslagsfeltet og med riktig bakgrunn. Så hvorfor i alle dager skal jeg da gå ut enda bredere i jakten på kandidater?

Før du som skal ansette noen konkluderer, så kan det være lurt å tenke gjennom følgende:

  • Hvor ligger motivasjonen hos en kandidat som blir kontaktet direkte vs. en som søker selv? 
  • Hvordan er maktbalansen når du sitter med en kandidat som ikke har søkt på stillingen selv?
  • Kan du gå glipp av høyt motiverte kandidater, som aldri fikk muligheten til å søke?
  • Kan en stillingsannonse gi merverdi gjennom det å fortelle omverden om at det skjer noe spennende i bedriften?

Jeg har noen personlige erfaringer etter å ha gjennomført mer enn 300 intervjuer i forbindelse med rekruttering til Adresseavisen:

  • Det er en risiko for at kandidater som blir "headhuntet" til stillingen mangler den ekte motivasjonen, som i alle tilfeller bør være arbeidsoppgavene. Headhunting kan definitivt være riktig, men pass på at du ikke blir blendet av å ha fått møte med drømmekandidaten. Følg også opp at kandidaten motiveres av arbeidsoppgavene og ikke smiger alene (for det kan definitivt være smigrende å bli kontaktet i forbindelse med en jobb). Jeg foretrekker alltid å bruke et byrå, da dette gir meg bedre objektivitet, gjennom tilstrekkelig avstand til prosess og kandidat.
  • Ren headhunting er gjerne en lønnsdriver da kandidaten sitter med gode forhandlingskort. Sett deg alltid et absolutt tak for hvor høyt du er villig til å gå. 
  • Ved å gå ut for smalt kan du miste muligheten for å komme i kontakt med topp motiverte kandidater, som aldri ble oppmerksom på den ledige stillingen
  • Stillingsannonsen kan også gjøre en jobb i å fortelle kunder, konkurrenter, ansatte og offentlige myndigheter at det skjer noe i bedriften. Ikke undervurder denne effekten

Det finnes mange dyktige digitale markedsførere. Pass på at du benytter noen med tilstrekkelig bransjeinnsikt. Først da vil man kunne utnytte mulighetene og unngå fellene. Uansett konklusjon om graden av målretting kan gode rådgivere også hjelpe deg med annonsering på tvers av digitale kanaler og nettverk som adressa.no, LinkedIn, Facebook, Google, Finn.no o.s.v. Hos Adresseavisen Marketing Studio sørger vi for at annonsen din vises i trygge og relevante omgivelser til riktige målgrupper. Vi er også behjelpelig med kanalspesifikk kommunikasjon og utforming og har som mål å være landsdelens mest transparente digitalbyrå.

Anders Berggren, salgssjef og leder Adresseavisen Marketing Studio

Adresseavisen Marketing Studio er Adresseavisens performance-byrå. Trenger du informasjon om våre tjenester, ta gjerne kontakt med anders.berggren@adresseavisen.no

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly