Return to site

Konvertering anno 1967

· Markedsføring,Blogg

I år fyller Adresseavisen 250 år. I den anledning så ble det nylig børstet støv av en nyoppdaget film om Adresseavisen fra 1967. Både nåværende ansatte og pensjonister samlet seg hos Trondheim kino, for å se den rundt 20 minutter lange dokumentaren. I tillegg til at enkelte i salen så gamle bekjente, og det formelig vrimlet av morsomme historiske øyeblikk i form av arbeid med blysats, små mørkerom, sigarettreklame og filmavisen-aktig fortellerstemme, så var det også et interessant innblikk i det redaksjonelle og kommersielle arbeidet i datidens mediehus.

En typisk prosess mellom kunde og Adresseavisens annonseselger foregikk tydeligvis slik:

Kunden (i dette tilfellet en kjolebutikk) sveivet igang telefonen og ringte sin kundekonsulent. Over telefonen beskrev kunden med fingerbevegelser hvordan han tenkte seg at annonsen skulle se ut. Hos Adresseavisen satte en tegnekyndig medarbeider i gang med å tegne et utkast til annonsen basert på de telefoniske fingerbevegelsene. Ut av dette kom en tegning av en fresh kvinne i en lekker, gul kjole, sammen med noe produkt- og butikkinformasjon, på en passende flate. Deretter gikk Adresseavisens kundekonsulent, ifølge filmen, "meeeeer" enn gjerne en tur til bedriften, for å bli enige om annonsens utseende og prisen på produktet.

Annonsen gikk deretter gjennom datidens omfangsrike prosess med endelig ferdigstilling. Det innebar blant annet setting i bly, trykking på et spesielt pappformat før den ble lagt over på en metallform og til slutt sendt til trykking, slik at den kom ut som en del av en fersk avis. Et godt stykke unna dagens noe mer effektive Facebook-annonsering, for å si det sånn! Filmen kuttet deretter til en strøm av tydelig kjøpevillige kvinner, som stormet inn i den aktuelle butikken. Neste klipp var at de samme kvinnene kom ut igjen med kjolen fra annonsen. Alle sammen. Med andre ord: Adresseavisen fungerte som ingen andre, om du ville omsette varer.

Selv om filmen åpenbart overdrev, så er dette et eksempel på konvertering anno 1967. På denne tiden var Adresseavisen den dominerende avisa, ikke bare i Trondheim, men i hele Midt-Norge. Avisa hadde avdelingskontorer fra Ålesund til Mo i Rana, og var ifølge daværende redaktør og legende Harald Torp, en av landets "ledende dagsaviser". Det er Adresseavisen på mange måter ennå, men det er klart at den kommersielle konkurransen anno 2017 er en helt annen. Men tilbake til konverteringen. På tross av de dramaturgiske overdrivelsene, så betydde - og betyr - en vellykket markedsføring, at man kan konvertere til betalende kunder.

I 2017 er konvertering gjerne forbundet med digital markedsføring, som for eksempel at man får folk til å bestille varer eller laste ned et skjema. Men kanskje kan filmen fra 1967 også fortelle oss noe i dag: Noen ganger er det ikke så lett å måle konvertering i form av klikk på en nettside. Kanskje skal man følge med på andre parametre også? Vi i Brand Studio har eksempler på kunder som forteller (ja, i 2017) at de river ut ei avisside og tar den med i banken for å be om et konkret låneprodukt det var skrevet om i avisa. Andre opplever at de skal ansette folk og at innholdsmarkedsføringen de valgte å bruke, førte til søknader fra ekstremt gode kandidater som ble inspirert av det de leste. Og atter andre bedrifter opplever at de får besøk fra helt nye kunder, som har lest om produktene, kompetansen og servicen deres.

Effekten er kanskje ikke like voldsom som i den omtalte dokumentaren om Adresseavisen, men det forteller at konvertering også i 2017 kan skje på andre måter enn bare måling av klikk. Kunder i butikk eller fantastiske jobbkandidater, er jo fortsatt av en meget høy verdi for de fleste. For mange annonsører på nett er dessuten det viktigste at noen ser annonsen. Man kan jo tross alt kommunisere billig kaffe eller halv pris på klær uten at noen absolutt MÅ klikke. Og da er vi vel nærmere det vi virkelig bør snakke mer om innen markedsføring: Om man rydder unna alle fancy ord, og tekniske løsninger, hva er det som faktisk gir effekt for kunden, og hvordan kan vi levere det? Innhold og utforming er i alle fall viktig, uansett om det er en sirlig håndtegnet gul kjole, en avansert viral digital storytelling eller et Facebook-galleri med alle varene konkurrenten din er i ferd med å kutte ut.

PS: Har din bedrift også en lang historie, så er sjansen stor for at det fins annonser eller omtale i gamle eksemplarer av Adresseavisen. Ta kontakt med oss og vi hjelper deg med å utnytte det på helt nye og spennende måter!

Atle Bersvendsen, leder Brand Studio

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly