Return to site

Godt innhold får lang hale

Les om hvordan en annonsørartikkel fortsetter å nå nye lesere.

Begrepet Den lange halen er en klassiker innenfor digital markedsføring. Denne grafen viser at den fins også når det gjelder innholdsmarkedsføring:

Det er kanskje litt vanskelig å se detaljene, men det er et skjermbilde fra Brand Studio sitt analyseverktøy. Kort sagt viser det trafikken på en artikkel vi laget for 3T, rett etter nyttår:

Derfor trener Tommy (35) yoga så ofte han kan

Artikkelen er lest til sammen rundt 8260 ganger, hvorav mye selvsagt kom da saken ble publisert og ble annonsert for, blant annet med såkalte native annonser på trd.by i januar. Artikkelen ble også mye delt i sosiale medier. Etter den første fasen, med ca 1000 klikk, er det ikke annonsert for denne saken, verken med native-annonser hos oss eller i sosiale medier, men likevel blir artikkelen fortsatt lest mange ganger i uka. Bare i oktober er artikkelen lest i snitt nesten 20 ganger pr. dag og nå er den altså lest over 8260 ganger. Artikkelen er kun publisert som en av flere kommersielle artikler, ganske anonymt plassert på trd.by. Nettopp denne effekten, med mye trafikk i en kort periode før det blir mindre trafikk, men over laaaaaaang tid, kan sies å være en slags innholdsvariant av Den lange halen. Uttrykket ble først brukt av Chris Anderson i oktoberutgaven 2004 av teknologimagasinet Wired, for å beskrive strategien til nye internettbedrifter, som baserer seg på å selge små volumer til mange ulike kunder fra et stort vareutvalg over tid. Slik er gjerne en typisk visuell fremstilling av Den lange halen:

Faksimile Wikipedia

Som man ser på skjermbildet øverst så er det jevn trafikk på artikkelen, også etter den første trafikk-fasen. Søker jeg på 3t styrkeøvelser, så kommer den kommersielle artikkelen høyt oppe i søkeresultatet:

Nå er selvsagt alle søk noe tilpasset din personlige adferd, men når jeg søker på 3T og yoga kommer også dette resultatet inn på første søkeside. Nederst riktignok, men likevel:

Det samme ser vi med et par andre varianter. Dette er også et godt eksempel på at denne artikkelen er så godt indeksert at den kan dukke høyt opp i søkeresultater og dermed bli klikket på i lang tid. Ifølge vårt analyseverktøy er 228 av de drøyt 8200 klikkene i år, kommet fra Google. Artikkelen lever altså sitt eget liv, og kommer til å fortsette å gjøre det - til evig tid. Med den type innhold som fins i artikkelen, så vil den være relevant i lang tid. Selv om dette er en betalt artikkel fra en annonsør, så oppleves den som relevant og av høy kvalitet, mener vi. Den er også godt merket, slik at ingen skal føle seg lurt.

Artikkelens tittel er både SEO- og SoMe-optimalisert. Ord som "yoga" er i tittelen og skaper et godt grunnlag for treff i søkemotorene, samtidig som at bruken av tallet 7 (både et tall og et oddetall samtidig ), gjerne er forbundet med oversiktlige og informative artikler, som gjør seg godt for spredning i sosiale medier. Jeg mener dessuten at publiseringen på adressa.no-plattformen, gir artikkelen ekstra god indeksering. trd.by og adressa.no er nettsted med mange oppdateringer daglig, noe Google og sosiale medier faktisk nå verdsetter meget høyt, sammen med en solid URL og en anerkjent merkevare. Har man for eksempel dårlige nettsider selv (mangler artikkel-mal, eller mobilutgave for eksempel), eller bare ønsker å være knyttet til vår merkevare, så kan publisering på adressa.no være en god ide.

En bedrift kan selv velge om man vil kjøpe annonser, som driver trafikk til denne artikkelen. Dette kalles som nevnt native advertising - annonser som har en form og innhold som passer bedre inn i omgivelsene. Kall det gjerne integrert annonsering, som denne fra G Travel:

Alt innhold på nett er selvsagt mulig å søke opp og dele i sosiale medier. Artiklene på adressa.no er nok likevel meget godt egnet til å få en lang hale. Artiklene ligger på en plattform som konstant utvikles og forbedres - uten at innholdet forsvinner. Sakene er lette å dele og de blir gjerne henvist videre fra folk som har lest dem. Vi ser denne utviklingen på alle våre artikler, litt avhengig av tema og vinkling selvsagt. Blant annet har vi skrevet 15 artikler for Rema 1000 gjennom sommeren 2017, som leses mye hver eneste dag. Fordi dette er såpass mange artikler, laget vi dessuten en egen seksjon for Rema 1000 på adressa.no. Også det er en god løsning for søkeindeksering.

Se alle Rema-artiklene her!

Synes du dette høres spennende ut? Ta gjerne kontakt med oss for en prat om innholdsmarkedsføring. Send en epost til partnerinnhold@adresseavisen.no, eller les mer om oss på brandstudio.adressa.no.

Atle Bersvendsen, innholdssjef og leder Adresseavisen Brand Studio

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly