Return to site

Derfor er gode bilder så viktig for innholdet ditt

· Content Marketing,Innhold,Markedsføring

For mange så er godt innhold fortsatt primært forbundet med tekst. Bilder, video eller til og med grafikker, er gjerne noe man tenker på etter at teksten er ferdig, eller i beste fall samtidig. Unntaket er nok bedrifter som er aktive spesielt på Instagram, som på mange måter har visuell kommunikasjon som bærende element. Vår erfaring i Brand Studio er at innhold med gode illustrasjoner, og aller helst genuine og ekte bilder av god kvalitet, er noe som skaper leserinteresse. Her ser vi på noen grunner til hvorfor det er slik, og i akkurat denne bloggen konsentrerer vi oss mest om bilder:

1. Det er effektivt: Hjernen oppfatter bilder raskere enn tekst, og mye av den menneskelige kommunikasjonen foregår uten ord, ifølge Hubspot. Det betyr en økt sjanse for at ditt innhold blir lagt merke til i de travle digitale strømmene som sildrer gjennom samfunnet. Fire av de syv mest leste kommersielle artiklene på adressa.no siden våren 2016, er om lokale bedrifter med bilder av deres egne mennesker eller deres kunder. Tenk på deg selv; hvor ofte legger du merke til artikler eller innhold på søk eller sosiale medier, som IKKE har bilder eller video? Det er også rimelig bredt anerkjent at bilder øker sjansen for at folk husker budskapet ditt. Saken om Interoptik er jo ekstra fascinerende på grunn av bildet av kunde Anita Sætran som følger saken:

2. Du skaper emosjonelle reaksjoner rundt din bedrift: Vår erfaring er at gode eller relevante bilder kan utløse emosjonelle reaksjoner hos mennesker. I denne artikkelen for Kremmerhuset for eksempel, så utløste både saken og det visuelle innholdet så positive følelser at de lykkes ekstra godt med en rekrutteringskampanje. Det er mange kilder rundt dette temaet, men BioMed Central skriver her på en god måte hvordan og hvorfor den menneskelige hjernen (og kanskje hjertet?) reagerer slik på visuelt innhold. For i bunn og grunn er vi veldig visuelle skapninger!

3. Du kan skape viral effekt: Foruten de rent menneskelige reaksjonene, så belønner sosiale medier og spesielt Facebook sine algoritmer, visuelt innhold i sine systemer. En Facebook-post er jevnt over mer synlig om du legger på bilder, video og ikke minst direktesendt video. Facebook selv tror deres sosiale nettverk vil bestå av mest video allerede om få år, ifølge grunnlegger og toppsjef Mark Zuckerberg. Så denne utviklingen vil fortsette! Men siden vi holder oss til bilder her, så er det viktig å minne om at det også fungerer godt for blant annet økt rekkevidde i ulike sosiale kanaler.

4. Du skaper kjennskap til dine ansatte eller kunder: Ja, vi bruker også illustrasjoner fra ulike produktbilde-tjenester når vi må, men det er helt klart best når man har gode bilder (eller videoer) fra for eksempel en bedrift med ekte mennesker. Som sagt under pkt. 1 så er mange av våre mest leste artikler, godt illustrert og med bedriftens egne ansatte eller med kunder. Sjekk for eksempel på denne saken om Mardahl Verksted i Orkanger; man blir bare skikkelig glad av å se hvordan gutta der byr på seg selv i både tekst og bilder. Det er klart at bilder som dette skaper humør og øker sjansen for både lesing og ikke minst deling av innholdet:

5. SEO-fordeler: Denne bloggen er mest om innholdet, altså selve bildene, men det er også fordeler når man snakker om langsiktig digital effekt. For Google-søk er ikke bilder alene det viktigste, men ifølge moz.com så er en tredjedel av alle søk internasjonalt nå i images-modus, altså søk på bilder. Vi tenker vel gjerne selv at vi oftere og oftere ber om å se bildene før eller under de andre søkeresultatene. Foruten den rent innholdsmessige siden av bildebruk, så er metadata på selve siden og i bildene derfor viktigere og viktigere.

6. Du kan oppnå langsiktig intern verdi: Vi anbefaler som regel kundene å bruke noen kroner av budsjettet på bilder. Vi har fotografer som vi stoler på og som leverer høy kvalitet i form av bilder (og video). Våre fotografer kan også ordne foto og video, med drone for eksempel, samtidig, slik at jobbene blir effektive for kunden. For en kunde er dette noe som skaper verdi også internt, da man selvsagt kan ta vare på og bruke bildene videre etter at en kampanje er ferdig eller innholdet er publisert. Dette bidrar til en bedre intern bedriftskultur, på samme måte som at selve innholdsjobbingen også kan bidra. Bildet under, i forbindelse med en digital historie om den nye sjefdirigenten i Trondheim Symfoniorkester & Opera, Han-Na Chang, kan kunden selvsagt bruke på mange spennende måter i lang tid.

Høres dette interessant ut? Når det gjelder bilder og video så kan vi tilby en rekke løsninger sammen med våre meget dyktige fotografer, som også er gode på video. Send oss gjerne en epost og be om tilbud: partnerinnhold@adresseavisen.no

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly