Return to site

Derfor bør du bruke fakta i teksten din

"Fakta ødelegger diskusjoner", var det noen som sa. Men noe fakta IKKE ødelegger, er gode tekster. Undersøkelser viser gang på gang at et bredt utvalg av fakta i tekster eller på nettsider, fungerer godt for både søkemotorer, nye lesere og de som allerede har gått inn i den aktuelle teksten. Vår erfaring i Brand Studio er dessuten at et økonomisk, konkret og enkelt språk, generelt fungerer godt på nettet. Det er så mye informasjon der ute, at leserne vil bruke minst mulig tid på å sortere uvesentlig eller langtekkelig innhold. Så skriv gjerne kort. Ja, enkelte artikler kan være lange, men det stiller store krav til godt språk og gode bilder, eller andre elementer. Har man ikke det; skriv korte saker.

Gitt at man ofte bare har noen sekunder på seg til å fenge leserne, så er det mye som skal være på plass for at en tekst både skal bli lest og for at den skal spre seg via sosiale medier, for eksempel. Om man fokuserer på de som allerede leser artikkelen din, kan man finne mange referanser på hvor viktig faktainformasjon er.

Nyttig å vite: Adresseavisen ble grunnlagt 3.juli i 1767 og het først Trondhiems Adresse-Contoirs Efterretninger

La oss se på vanlige lesere først. Mange av oss leser ikke en gang hele tekster, ifølge Nielsen Norman Group. Vi skummer gjennom, fokuserer på mellomtitler, sitater, tekst i halvfet, tall og lignende for å drive oss selv gjennom teksten på en kjapp og grei måte. Tall er jo rene fakta, og det kan dessuten være nyttig å tenke over hvordan man skriver de. I Adresseavisen har vi en gitt språkpolicy, som for eksempel tilsier at vi skriver små tall i bokstaver, men større tall som; ja, tall. Dette kan variere fra bedrift til bedrift, men det kan være nyttig å bestemme seg. Vår erfaring viser at tall gjerne fenger oppmerksomhet mer enn bokstaver, og at oddetall kan fungere bedre enn partall.

Det kan høres opplagt ut, men for en bedrift er fakta om visjon, historie, omsetning, ansatte, adresser og telefonnummer helt avgjørende informasjon - både for brukeren som kommer til artikkelen ved egen maskin, eller om den oppdages via søk. Faktaopplysningene bør imidlertid vær relevante. Fakta helt ute av kontekst kan oppleves som irriterende av leseren. Veldig selgende innhold, kan egentlig også støte en del lesere unna. Godt, relevant og nyttig innhold er det som gjelder, ifølge Content Marketing Norge

Nyttig å vite: Adresseavisen Brand Studio ble dannet i 2016 og er Adresseavisens content marketing-byrå.

Foruten vanlige lesere, kan det være kunder eller samarbeidspartnere som kommer til nettsiden eller artikkelen. Her er det selvsagt mange av de samme kravene som gjelder; hold tekster og innhold generelt informativt og effektivt i forhold til målgruppe. Igjen; fakta gjelder. En klar trend i alle søkemotor-analyser er jo "hvordan"-søk, der man skriver inn en hel frase om "hvordan legge terrasse", eller "hvordan steke elgkjøtt", eller "hvordan skrive en godt tekst som selger". Tekster og nettsider som er rikholdig med fakta og godt språk, på en samtidig oppdatert og teknisk godt rigget nettside, kan øke sjansen for at nettopp ditt innhold blir funnet. Husk at ikke mobil-tilpassede nettsider er helt krise for Google-søk, som blant andre teknologi- og internettguru Hans-Petter Nygard-Hansen har skrevet om.

Bedrifter som ønsker å informere journalister i tillegg til vanlige lesere og kunder, bør også tenke på fakta som en viktig del av innholdet. Egne sider med rene fakta om bedriften er som sagt viktig, men også her er nyttig, og kanskje litt overraskende informasjon, en bra mulighet. Små faktabokser er alltid nyttig og styrker nettsidens eller artikkelens troverdighet. La oss si du har en nettside eller artikkel om bil, så kan jo kjappe fakta om utregning av hastighet eller bremseavstand, være nyttig informasjon. Det handler ikke om bilen, men er relevant. Altså; interessant, men ikke altfor selgende og masete.

Nyttig å vite: Det er fortsatt over 140 000 mennesker som leser Adresseavisen på papir hver dag (kilde: TNS)

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly