Return to site

6 ting vi lærte på Intelligent Content Conference i Las Vegas

Vi i Brand Studio var nylig så heldige å få være med på Intelligent Content Conference (ICC) i Las Vegas i USA. Arrangør var institusjonen vi har vår sertifisering fra; Content Marketing Institute. Gjennom tre dager plukket vi med oss noe av heteste innen amerikansk innholdsmarkedsføring, og vi deler selvsagt med dere alle!

1. Kunstig intelligens blir enda smartere: Kunstig intelligens (AI, eller artificial intelligence) og robotteknologi blir bare viktigere og viktigere. Det produseres allerede noe innhold med roboter, og nettsider tilpasses nå oftere og oftere den besøkendes profil, der det er mulig. Flere foredragsholdere og sponsorer viste frem teknologi basert på AI og roboter, og utviklingen på dette området går raskt. Vi så blant annet eksempler på hvor forskjellig ei nettside med AI-teknologi er fra ei ordinær nettside. Her er den "intelligente" nettsiden langt mer relevant for den besøkende, enn vanlige nettsider.

2. Det er menneskene som skal være kreative: Robotene tar ikke over alt - ennå. God historiefortelling og distribusjon av innhold som berører, lærer og inspirerer mennesker er fortsatt viktig - og blir kanskje enda viktigere. Det handler om å nå gjennom all støyen. All teknologi i verden kan ikke hjelpe deg om ikke innholdet engasjerer. Mange innen content-miljøet i USA tenker og fokuserer derfor ekstremt på hva som er godt innhold, og synes i mange tilfeller å tenke som "redaksjonelle" miljøer, der innhold skal informere og engasjere fremfor å virke selgende (selv om det skal fungere slik).

3. Content ER markedsføringen: Amerikanske bedrifter i front av content marketing, jobber nå med å organisere markedsføringsavdelingene slik at innholdet er ledende, og annen markedsføring er konsekvenser av det. Det handler mye om å rive siloer i organisasjonen, og heller jobbe på tvers av teknologi, salg, kundeservice og marked, koordinert av dyktige content managere, som Megan Gilhooly (bildet under), tidligere journalist og nå content-sjef i netthandel-giganten amazon.com.

4. Sterk vekst kan skape flaskehals: Content marketing står høyt og delvis øverst på listen over hva bedrifter i USA kommer til å prioritere innen markedsføring i 2018. De siste to årene har videomarkedsføring hatt den største veksten. Content marketing i denne sammenhengen her handler ikke om enkeltartikler, blogger eller native-satsinger, men om alt en organisasjon gjør innen e-post, SMS, chatbots, sosiale medier, video osv. Den enorme etterspørselen etter innhold er samtidig ventet å skape en flaskehals innen denne delen av markedsføring i USA, allerede i 2020.

5. Bedriftene må vise frem det de kan: Det er ingen grunn til å gjemme godt innhold i interne dokumenter. Ikke vær redd for å dele kunnskapen for å øke synligheten til din bedrift, og framstå som ekspert. Om ikke du tar markedet, gjør noen andre det, understreket Andy Crestodina (bildet under), som gjerne bruker det han skriver i eposter til kunder og kolleger, som grunnlag for blogger og artikler.

6. Innhold kan få nytt liv: Det anbefales en iterativ tilnærming til innholdsproduksjon og distribusjon, kombinert med datafangst og løpende analyser av innholdet opp mot tydelige (og få) KPIer. Det vil si teste, evaluere og implementere, i en evig rullerende syklus, eller "create-distribute-optimize-repeat", som det het i Las Vegas. Innhold som ikke fungerer i dag, kan endres og skinne på nytt.

Av Michelle Bjellmo (innholdsutvikler) og Atle Bersvendsen (innholdssjef)

Høres content marketing spennende ut? Vi kan hjelpe deg med både innholdsproduksjon, foto og video, rådgivning, kurs og utvikling av strategier som kan hjelpe din bedrift. Send oss en epost, og vi tar kontakt: partnerinnhold@adresseavisen.no

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly