Return to site

200 000 leste annonsørinnhold på adressa.no i 2017

En gjennomgang av alle de annonsørbetalte artiklene på adressa.no i 2017, sier noe om hvem og hvor mange som har lest slike kommersielle artikler. Etter en opphetet debatt omkring denne type annonsørinnhold for noen år siden, så ser det nå ut som om denne type innhold for ulike bedrifter, tas godt imot av brukerne. Flere av sakene vi har produsert og publisert er meget godt lest. Vi ser også at mange av artiklene får et "evig liv", siden de gang på gang blir funnet igjen via søk og delt i sosiale medier. Det er en stor fordel for annonsører som bruker sine penger i produksjon av innhold.

Her er noen nøkkeltall for året som har gått, hentet ut fra vårt analyseverktøy:

* 198 818 ulike brukere har åpnet en eller flere annonsør-artikler på adressa.no.

* Annonsør-artiklene våre ble lest 346 655 ganger i 2017.

* Den mest leste annonsørartikkelen i 2017, ble lest 13 523 ganger og var en artikkel for Ving om en vinterguide til flotte feriemål, med utgangspunkt fra Trondheim lufthavn Værnes. Reisestoffet er forøvrig generelt godt lest, i likhet med ulike artikler om lokale bedrifter i Trondheim og Trøndelag. To artikler om City Syd er begge lest over 7000 ganger.

* 57,6 prosent av alle som har lest annonsør-artikler, er kvinner.

* 54,1 prosent av alle som har lest denne type artikler, er mellom 18 og 44 år, viser den demografiske gjennomgangen under (bildet er ikke klikkbart):

* Datamaskiner, mac'er eller håndholdte enheter ligger som grunnlag for de ulike tallene, og enheter registrert i Oslo står for ca 15 prosent av alle klikkene. Resten er i Trondheim og Trøndelag hovedsaklig, så det aller meste av vårt innhold treffer veldig godt lokalt og regionalt. Det er det selvsagt ofte såkalte native annonser på adressa.no med målrettingsverktøy som sørger for. Vi tilbyr også annonsering via søk og sosiale medier, som sørger for at ditt innhold treffer riktige mennesker.

* I likhet med redaksjonelle artikler, så kjennetegnes annonsør-artikler også av betydelig tidsbruk blant brukerne. I motsetning til flyktige bannerannonse, så er annonsør-artiklene noe som folk bruker ganske mye tid på. De har forøvrig også ofte høye såkalte CTR-rater, men tidsbruken er uansett et spennende element. I en av artiklene for Rema 1000 Midt-Norge i 2017, så vi faktisk at snittet på tidsbruken kom godt over tre minutter. Artikkelen har et historisk perspektiv og blir lesbar på en helt annen måte enn en ordinær annonse.

Longtail-effekt

Vi publiserer også en del artikler på Adresseavisens datternettsted trd.by. Her er det lurt å tenke en noe yngre målgruppe, da ser vi at den spesielle integrerte (native) løsningen for artikler fungerer godt. For eksempel er en artikkel fra 3T om styrkeøvelser lest hele 14 851 ganger i 2017- uten annen annonsering enn at de ligger nederst på alle trd.by-artikler. Sakene leses ofte flere titalls ganger i døgnet og gir 3T en langvarig verdi.

Denne "longtail-effekten" gjelder også saker på adressa.no. Vårt nettsteds enorme daglige trafikk og sterke posisjon innen søk og sosial deling, gir artiklene et stort fortrinn i forhold til det å ligge på diverse andre nettløsninger. Google rangerer jo nå nettsteder også ut fra teknisk kvalitet, mobiltilpasning og innholdsoppdateringer. Tekstene alene er ikke det som driver god SEO, helheten er viktig. En artikkel for Enern i Oppdal om hvordan man får mer ut av felle-skiene sine, publisert i januar i 2017, ble for eksempel lest 167 ganger den siste uka av året - uten noen form for annonsering. Her er det mye trafikk fra Google-søk og sosial deling som har gitt så gode resultater. Å lage innhold som er relevant over tid, er derfor noe vi vektlegger i Brand Studio. Innholdsproduksjon kan koste ganske mye, så vi ønsker i samarbeid med annonsøren å sørge for at det lever lenge! Da er kvalitet i innholdet helt avgjørende, enten det er tekst, bilder eller video.

Av: Atle Bersvendsen, innholdsjef og leder Adresseavisen Brand Studio

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly